Hur man utnyttjar digitala medier för företagstillväxt
October 17, 2021Marknadsföring är en av pelarna som säkerställer ett företags framgång. Numera har den pelaren blivit automatiserad. Marknadsexperter har förutspått att framtiden för marknadsföring ligger i just automatisering. Marknadsföringsautomation kopplar samman verksamheten med potentiella kunder och gör dem slutligen till definitiva kunder. Detta bygger starka relationer med kunderna. För att hålla jämna steg med de utvecklande trenderna måste företag införliva automatisering i sina sociala mediekampanjer.
Automatiserade sociala inlägg och annonser gör det möjligt för organisationer att spara mer än 6 timmar per vecka på hantering av sociala nätverk och hålla den sociala profilen uppdaterad. Nästan 51 % av organisationerna har anammat automationsstrategier. Ändå är vissa varumärken knappt medvetna om fördelarna de kan dra nytta av genom att förstärka sina sociala kampanjer med automationsverktyg.
Den här artikeln har kommit med de viktigaste fördelarna med automatiserade sociala kampanjer.
Hur gynnar automatisering kampanjer i sociala medier?
Automatiska inlägg
Tillkomsten av automatisering har infört autoposter. Oavsett vilken plattform för marknadsföringsautomatisering du har valt, kan den tillåta dig att planera och schemalägga dina inlägg inklusive bilagor och länkar. Med “act-on” får du följa vissa företag, trender och hashtags för att attrahera och engagera dina potentiella kunder. Vissa automatiseringsverktyg har en enkel kalender med vilket du kan hantera dina dagliga/veckovisa/månatliga inlägg och visningar. Det gör att du kan kontrollera varje inlägg på olika sociala medieplattformar från en central plats.
Du kan också följa varje schemalagd uppgift och åtgärd. De automatiserade verktygen erbjuder även instrumentpaneler som hjälper dig att spåra dina framsteg, ta med dig förbättringar i realtid och skicka fantastiska kunder till ditt säljteam. På så sätt kan du kontrollera dina företagsinlägg på Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och andra sociala plattformar.
Lead Assessment
En helt integrerad marknadsföringsautomatiseringsplattform låter dig analysera de potentiella kunderna som skrollar igenom dina inlägg på sociala medier. En instrumentpanel på sociala medier gör att du kan spåra specifika inlägg som en eventuell kund gillade, delar eller retweetade. Det finns flera sociala medier-analyser för att markera de inlägg som kan engagera kunder och de som behöver ytterligare förbättringar.
En traditionell schemaläggare för sociala medier kunde inte visa de mest lovande potentiella kunderna och de som behöver mer uppmärksamhet och förbättringar. Marknadsföringsautomation integrerad med sociala medieplattformar kommer också att ge dig möjligheten att specificera “leadscore” till dina viktiga sociala mediekontakter. Baserat på leadscore och kundbeteenden kan du anpassa deras resa och förbereda de sociala kampanjerna.
Omedelbara meddelanden
Verktygen för marknadsföringsautomatisering är gjorda av skräddarsydda arbetsflöden som meddelar ditt team när en potentiell kund kommer till dig via webben, e-post, sociala eller andra digitala engagemang. Ett banbrytande automatiseringsverktyg kan hjälpa dig att förstå hur varje potentiell kund kommunicerar med våra inlägg på sociala medier. På så sätt kan du få kontakt med din målgrupp och förutsäga vad de kan förvänta sig av ditt företag.
En sista takeaway
De mest framgångsrika företagen har förstått hur automatisering kan gynna deras sociala mediekampanjer. De använder kraften i marknadsföringsautomatisering för att underblåsa sina befintliga sociala strategier. Om du vill generera fler potentiella kunder och skapa den bästa kundupplevelsen måste du överväga att integrera automatisering med dina sociala kampanjer.