Hur man utnyttjar digitala medier för företagstillväxt
October 17, 2021Som internetanvändare kanske du har märkt att en webbplats visar ett popup-fönster inom några sekunder efter att du besökt webbplatsen. Denna pop-up syftar till att hjälpa besökaren. Du kanske har upplevt detta någon gång. Det innebär att chatboten på webbplatsen du besöker är i aktion. Detta verktyg är tillverkat med automationsteknik.
Vad är Chatbot?
En chatbot är ett datorprogram som efterliknar mänskliga samtal i form av tal. Den använder artificiell intelligens eller AI. Företag använder chatbots för att interagera med människor. Dessa verktyg kan lösa frågorna och fortsätta kommunikationen på en mer professionell nivå. De underlättar läsning och mottagning av information. De adresserar besökarnas eller kunders frågor relaterade till produkterna/tjänsterna och beställningarna.
Vad är anledningen till chatbotens växande popularitet?
Affärsvärlden föredrar en bot för dess intuitiva, lågmälda och engagerande karaktär. Statistik har visat att 57 % av kunderna vill ha en livechatt där de kan få svar på sina frågor; 83 % av onlinekunderna söker stöd för att slutföra sitt köp.
Det bästa med en bot är att du inte behöver lämna sidan eller öppna en ny applikation. Du kan klicka på ett popup-fönster som visas i hörnet på din nuvarande sida. Botarnas enkla navigering har tvingat marknadsförarna att integrera dessa verktyg i företagens webbplatser och sociala mediekanaler. På så sätt har bots blivit en viktig komponent i avancerad digital marknadsföring.
Eftersom robotar är programmerbara, har de en specifik uppsättning åtgärder. Det är prisvärt och kan enkelt sättas upp. Nedan listas några viktiga anledningar till arbetet bakom chatbotarnas växande popularitet:
• Eskalerande efterfrågan på meddelandeappar
• Den växande mobilappekonomin
• Framväxten av AI och andra kognitiva teknologier
Hur gynnar chatbotarna digitala marknadsförare?
1. Förbättrar kundupplevelsen
En Bot kan efterlikna livechatt för att interagera med kunderna. De tar hand om allt från att fråga om kundens krav.
Varje kund vill ha en snabb och lyhörd service när de besöker en webbplats. exakta resultat och snabba svar på deras frågor förbättrar den övergripande kundupplevelsen.
2. Håller kunderna engagerade efter försäljningen
Bidraget från bots är inte begränsat till att förbättra kundnöjdheten. De hjälper också till att öka utgående digital marknadsföring. Bots hanterar proaktivt kundengagemang och skickar uppföljningsmeddelanden. Alla dessa kan hjälpa ett företag att hålla kunderna engagerade även efter försäljningen.
3. Förbättrar varumärkesimagen
Utvecklingen av varumärkesimagen är en integrerad del av digital marknadsföring. Bots distribuerar innehåll som speglar ett företags varumärkesvärde. De låter kunderna lära sig om varumärkets fördelar, rabatter och andra kampanjer.
4. Samlar in avgörande data
Medan de interagerar med kunderna samlar bots in relevant data om kunderna för att hjälpa företaget att analysera kundens beteende. De hjälper också företagen att hålla koll på kundernas köpupplevelse för framtida referenser.
5. Bidrar till marknadsföring i sociala medier
Sociala plattformar är det bästa alternativet för att marknadsföra ett varumärke. Bots läggs till tillägg på olika sociala kanaler för förfrågningar på grundläggande nivå. Om du implementerar en bot i ditt företags sociala medieplattformar blir din marknadsföring på sociala medier enklare och mer effektiv.
6. Ger flera tilltalande funktioner
Andra viktiga funktioner hos chatbotarna inkluderar:
• Tillgänglighet dygnet runt
• Reducerad tid
• Snabbt och smidigt tillvägagångssätt
• Prisvärdhet
• Datainsamling
• Dataanalys
Slutsats
Om du vill ge dina kunder en exceptionellt enastående upplevelse måste du välja chatbots. Efter implementeringen kan du se positiva förändringar.